Όλοι στη Γενική Συνέλευση την Πέμπτη 29/3 στις 12:30 στο Αμφιθέατρο 2
Τα τέλη του καλοκαιριού ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΛΑΟΣ ψήφισαν το νέο νομοσχέδιο για την παιδεία το οποίο κυριολεκτικά θέλει να διαλύσει την δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση στα πανεπιστήμια και να την εντάξει ολοκληρωτικά στους νόμους της αγοράς. Ωστόσο μετά από τις μαζικές φοιτητικές κινητοποιήσεις του Σεπτεμβρίου, αλλά και στη συνέχεια το μπλοκάρισμά του στην πράξη από φοιτητές, καθηγητές και εργαζόμενους των πανεπιστημίων (κυρίως με το μπλοκάρισμα των εκλογών των συμβουλίων διοίκησης), ο νόμος ακόμα δεν έχει καταφέρει να εφαρμοστεί. Και ενώ το υπουργείο δείχνει ανίκανο μπροστά στις αντιδράσεις της Πανεπιστημιακής κοινότητας να προχωρήσει το καταστροφικό του έργο, βλέπουμε ότι το ρόλο του υπουργείου και των συμβουλίων διοίκησης πάνε να τον αναλάβουν τα τμήματα των σχολών σε συνεργασία με τους πρυτάνεις.
Σε μια τέτοια κατάσταση βρίσκεται και η ΣΕΜΦΕ με το τμήμα που διεξήχθη την προηγούμενη Πέμπτη. Σε αυτό το τμήμα η επιτροπή προπτυχιακών σπουδών πρότεινε συγκεκριμένες αλλαγές που ενσωματώνουν πλευρές του νέου νόμου και δυσχεραίνουν πάρα πολύ τους όρους με τους οποίους θα σπουδάζουμε την επόμενη κιόλας μέρα. Συγκεκριμένα η εισήγηση προβλέπει:
1) Εισαγωγή μαθημάτων-αλυσίδων
Αυτό σημαίνει ότι θα δημιουργηθούν αλυσίδες μεταξύ των μαθημάτων όπου ένα μάθημα θα αποτελεί συνέχεια κάποιου προηγούμενου (πχ Μαθηματική Ανάλυση Ι έως ΙV). Επομένως για να περάσει ο φοιτητής το μάθημα- αλυσίδα του εξαμήνου του, θα πρέπει υποχρεωτικά να έχει περάσει τα προαπαιτούμενα μάθημα. Αυτό αφενός αποτελεί εμπόδιο για τους φοιτητές που εργάζονται, οι οποίοι δεν έχουν την δυνατότητα και το χρόνο να περνάνε τα μαθήματα σε σειρά και αφετέρου είναι αντιεπιστημονικό καθώς είναι πάρα πολλά τα παραδείγματα όπου φοιτητές, χωρίς πρόβλημα γνωστικής επάρκειας, έχουν περάσει π.χ. Μηχανική 4 χωρίς να έχουν περάσει την 1 (πόσο μάλλον όταν υπάρχουν φαινόμενα τύπου Κουρκουλή).
2) Μείωση μαθημάτων
Η πρόταση αυτή έχει να κάνει κυρίως με την μείωση του προσωπικού των τμημάτων που αποτελούν τη ΣΕΜΦΕ, λόγω του “παγώματος” των προσλήψεων. Έτσι λοιπόν με λογική αλά μνημόνιο προτείνεται μείωση των μαθημάτων (αφού δεν υπάρχουν καθηγητές) αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις η σύμπτυξή τους. Αυτό οδηγεί, πέρα από το να δημιουργηθούν μαθήματα με τεράστια ύλη και άρα αδύνατον να διδαχτούν και να περαστούν, στη γνωστική υποβάθμιση των σπουδών μας στα πλαίσια που ορίζει και ο νέος νόμος με τριετή υπερεξειδικευμένα προγράμματα σπουδών, χωρίς βιβλία αλλά με ηλεκτρονικές σημειώσεις, ίσα-ίσα για να αποκτήσουμε κάποιες ικανότητες και δεξιότητες χρήσιμες για την αγορά και τους αυριανούς εργοδότες μας, χωρίς κανένα εργασιακό δικαίωμα.
3) Διανομή δεύτερου συγγράμματος
Το υπουργείο παιδείας στα πλαίσια του μνημονίου και της λιτότητας, δήλωσε ότι δεν θα καλύπτεται πλέον από το κράτος η δωρεάν διανομή του δεύτερου συγγράμματος για ένα μάθημα. Επομένως, οι φοιτητές δικαιούνται να παραλάβουν δωρεάν μόνο τον ένα από τους δύο τόμους που περιέχουν ορισμένα συγγράμματα. Σε αυτό το θέμα η εισήγηση στο τμήμα της Πέμπτης, αν και αναγνώρισε τη σημασία να διατίθενται δωρεάν και τα δύο συγγράμματα, καταλήγει ότι δεν υπάρχει ζήτημα διεκδίκησης όλων των αναγκαίων συγγραμμάτων προκειμένου να καλύπτεται η ύλη αλλά και να δίνεται η δυνατότητα για ολόπλευρη και συνολική επαφή με το επιστημονικό μας αντικείμενο. Έτσι πρέπει να αρκεστούμε στη διεύρυνση της βιβλιοθήκης και το πολύ σε κάποιες φωτοτυπίες.
4) Αξιολόγηση μαθημάτων και καθηγητών
Η πρόταση αυτή έχει να κάνει με κάποια ερωτηματολόγια σχετικά με το μάθημα, χωρίς να διευκρινίζονται οι ερωτήσεις και ο σκοπός τους και τα οποία θα μοιράζονται στους φοιτητές. Μπορεί στο πρώτο άκουσμα να ακούγεται σωστό αλλά τα πράγματα δεν είναι έτσι. Καταρχήν πώς μπορεί να διασφαλιστεί το επίπεδο των σπουδών μας με κάποια ερωτηματολόγια όταν δεν έχουμε καν συγγράμματα, εργαστήρια, καθηγητές, τα προγράμματα σπουδών μειώνονται στα τρία έτη και έχουμε τη χούντα των μεγάλων επιχειρήσεων μες στα ιδρύματα να μας επιβάλει τι θα μαθαίνουμε με κριτήριο το πως θα είμαστε πιο αποδοτικά γρανάζια των 400 ευρώ για την κερδοφορία τους και όχι φυσικά με βάση την γνωστική και επιστημονική μας επάρκεια; Εκτός όλων αυτών αυτή η ρύθμιση θα είναι ο προθάλαμος των υποχρεωτικών παρακολουθήσεων (ταφόπλακα για τους φοιτητές που εργάζονται) αλλά και «εργαλείο» για απολύσεις καθηγητών και κόψιμο μαθημάτων και αντικατάστασή τους με μαθήματα πιο «συμβατά με την επιχειρηματική λογική», με ό,τι αυτό συνεπάγεται..
5) Βαρύτητα μαθημάτων – Πιστωτικές μονάδες
Η διαφορετική βαρύτητα στα μαθήματα της σχολής, που σημαίνει ότι κάποιο μάθημα παίζει μεγαλύτερο ρόλο στον τελικό βαθμό από κάποιο άλλο (στη λογική των πιστωτικών μονάδων, που κάθε μάθημα έχει συγκεκριμένες πιστωτικές μονάδες και ο φοιτητής χρειάζεται συγκεκριμένο αριθμό μονάδων για να τελειώσει τη σχολή), σε πρώτη φάση δεν συζητιέται. Προτείνεται όμως να αλλάξει η βαρύτητα της διπλωματικής από 20% στο 15% και όριο μαθημάτων για να πάρεις διπλωματική από 14 σε 9, δηλαδή μικρότερο βαθμό στο πτυχίο, μιας και συνήθως στις διπλωματικές μπαίνουν αρκετά μεγάλοι βαθμοί, αλλά και σε συνδυασμό με την δυνατότητα επιλογής μόνο 12 μαθημάτων το εξάμηνο από 17 που ήταν πριν, περισσότερα χρόνια για να τελειώσει ο φοιτητής τη σχολή.
Παρατηρούμε, επομένως, ότι το υπουργείο κάνει μια απέλπιδα προσπάθεια εφαρμογής του νόμου, βασιζόμενο σε μερίδα των καθηγητών των σχολών. Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας επιχειρήθηκε με πραξικοπηματικό τρόπο να εφαρμοστούν τα παραπάνω που αποτελούν σημαντικό κομμάτι του νέου νόμου, παρότι ο φοιτητικός μας σύλλογος έχει πάρει επανειλημμένος καταδικαστικές αποφάσεις για τα συγκεκριμένα ζητήματα.
Μια πρώτη νίκη την προηγούμενη Πέμπτη ήταν η μαζική παρουσία του φοιτητικού συλλόγου που ανάγκασε τη συνέλευση τμήματος να αναβάλει τη θεματολογία για το επόμενο τμήμα, προκειμένου να συζητήσει και να αποφασίσει πρώτα ο φοιτητικός σύλλογος. Έτσι είναι επιτακτική ανάγκη στην επόμενη Γενική Συνέλευση, την Πέμπτη 29/3, να είμαστε όλοι εκεί για να πάρουμε συγκεκριμένη θέση γιαυτό το ζήτημα, όπως και για το πως θα διεκδικήσουμε τα συγγράμματα που κόβονται. Δεν θα αφήσουμε κανέναν να αποφασίζει για εμάς χωρίς εμάς και να καταστρέφει το μέλλον μας!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου